Translate

zondag 19 december 2010

Ding 19 Genealogie

Eigenlijk vind ik genealogie voorouderverering.
Je hebt waarschijnlijk niets meer gemeen met je bet-overgrootvader, waarvan je er maar liefst acht hebt, en zo dat wel is dat eerder toeval dan een gevolg van familiebanden. Vergeet ook niet dat je na een volgende generatie 16, 32, 64 overgrootvaders hebt, die weer overgrootmoeders hebben, met op hun beurt weer overgrootvaders etc, etc, etc.
Het nadeel van genealogie is ook dat je alleen zakelijke gegevens krijgt, hoeveel kinderen, welke beroepen etc. Iets inhoudelijks over het verleden leer je er niet van, in tegenstelling tot de bestudering van gebouwen, afzonderlijke personen etc..
Maar de meeste klanten van archiefdiensten bestaan nu eenmaal uit genealogen.

Ik heb een vijftal sites bekeken onder meer genlias en familieband bekeken en alle Kruijssens opgezocht. Dat zijn er nogal veel.
Blijkbaaar een vruchtbare familie.
Het aantal Pietersen, de naam aan mijn moeders kant zijn er nog veel meer. Als konijnen.
Of dat nu ook allemaal familie is?
Ik heb een paar dingen van het familysearch indexing tool ingevuld.
Ik op op geen van de websites iets over het Stadsarchief kunnen ontdekken.
Nadeel is wel dat deze sites erg ver afstaan van het werk waar onze afdeling zich mee bezig houdt.

1 opmerking:

archiefpaul zei

Wat heb jij belachelijke ideeën over genealogie.
Laat je nakijken!!