Translate

donderdag 20 januari 2011

Ding 21 archief 2.0 en de toekomst van archieven

Als je artikelen, presentaties en websites zoekt, ook internationaal, is het volgens mij goed om ook eens via de Archief.startpagina te zoeken.
Op deze startpagina staat ook een prikbord en een archiefforum, hoewel de inhoud de bijdragen niet altijd om over naar huis te schrijven zijn.
Voor ding 21 heb ik enkele voorbeelden bekeken.
Die discussiepagina van archief 2.0 is leuk en onderhoudend.
Dat manifest moet je hopelijk met een korreltje zout en humor bekijken.
Manifesten zijn überhaupt al een beetje twijfelachtig, evenals deze.
Je moet plezier hebben, je moet actief deelnemen, je mag niet bang zijn, je moet erkennen etc.
Het enige wat je niet hoeft is nadenken, een critische houding hebben en van gedachte veranderen. Nogmaals daarom denk ik dat dit manifest ook met een korreltje zout gelezen moet worden.

Voor de rest sta ik natuurlijk positief tegenover archief 2.0 in die zin vooral ook omdat het volgens mij de manier is om het archiefwezen te verlevendigen. Men weet ook via Archief 2.0 veel beter wat er in het veld leeft.
Volgens mij is het vormen, opsporen en bestuderen van archieven een maatschappelijk proces.
Archivarissen ondersteunen dat proces, maar zijn daarin zeker niet de belangrijkste spelers. Dat zijn de archiefvormers, de publieke opinie die de archiefvormers al dan niet profileert en degenen die archieven bestuderen. Via archief 2.0 kunnen denk ik allerlei groepen die iets met archieven te maken hebben op een makkelijke manier interactie met elkaar aangaan en dat is positief.

Geen opmerkingen: