Translate

zondag 9 januari 2011

Ding 20 Footnote


Op footnote heb ik een kolonist op de Oregon Trail gespotlight die naast zijn huifkar liep. Op Wikipedia vond ik dat de huifkarren zo oncomfortabel waren dat veel kolonisten liever langszij liepen. Dat heb ik als commentaar bij mijn gespotlighte foto geschreven, maar in het Nederlands. Daar hebben ze daar dus niets aan.

Hoewel ik ook een stukje over de roots van Obama heb gevonden in het Nederlands. Hij schijnt via de Pilgrim Fathers ook Leidse voorouders te hebben. Er staat ook een stukje over het Leids archief (RAL) bij, eveneens in het Nederlands.

Overigens wel interessant die Oregon Trail. Vanaf ongeveer 1830 trokken honderdduizenden kolonisten met huifkarren van het oosten van de VS, door wilde gebieden en over de Rocky Mountains naar Oregon, waar een gunstig klimaat voor landbouw was. Door de transcontinentale spoorweg in 1869 nam de route in betekenis af hoewel er tot in hrt eind van de 19e eeuw gebruik van gemaakt is.
Veel kolonisten kwamen om door ongelukken en cholera. Met de aanvallen van indianen viel het blijkbaar wel mee, soms waren deze zelfs behulpzaam als wagens kapot gingen etc.. Deze aanvallen werden wel sterk overdreven, echte indianenverhalen dus.

Voorts heb ik de maanlanding geannoteerd. Persoon is Armstrong, plaats is de maan, date is 1969.
Verder heb ik nog een hoop dingen bekeken over indianen, de oorlog etc. Van geen van de foto's wist ik waar ze gemaakt waren. Die muur met Vietnamveteranen heeft uiteraard ook iets triests, overigens zouden ze in Vietnam heel dik vijftig van die muren neer kunnen zetten om al hun doden te herdenken, maar dat maakt deze muur uiteraard niet minder triest. Als je doorklikt besef je meer dan ooit dat elke afzonderlijke dode er één teveel is.
Via de beeld- en archievenbanken kun je volgens mij op veel kleinere schaal en tegen hogere kosten in grote lijnen hetzelfde als met deze Footnote. Het zou natuurlijk wel goed zijn als op nationaal, of nog veel mooier op Europees niveau iets soortgelijks tot stand zou komen. Qua inwoneraantal en afmeting zou je de VS immers eerder met Europa kunnen vergelijken. Uiteraard is de Europese geschiedenis wel onvergelijkbaar veel omvangrijker dan die van de VS (de Indianen leefden er nog in de prehistorie).
Misschien zou je je voor de Europese geschiedenis dan kunnen beperken tot de periode vanaf de 19e eeuw. Dit zou een unieke samenwerking van archiefinstellingen op Europees niveau betekenen. Ik vraag me toch al af er niet meer op Europees niveau samengewerkt zou moeten worden.
Zelfs regionale geschiedenis moet je in Europees verband zien. Hoe kun je bijvoorbeeld de geschiedenis van Gelderland of Groningen los zien van de geschiedenis van aangrenzende Duitse gebieden. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld Zeeland, Brabant en Belgische gebieden.
Wat dat betreft kunnen we denk ik nog leren van dit Amerikaans initiatief. Hoewel hier misschien weer de connectie met Canada en Mexico onderbelicht is. In feite is een Nationaal Archief een chauvinistische en verouderde instelling.

Heel makkelijk zoeken vind ik het op Footnote niet, ik besteed er uiteraard maar een paar uurtjes aan, dus echt wennen doe je dan niet.
Ik denk dat veel mensen in het wilde weg op deze site klikken en vooral wat indrukken en oppervlakkige kennis opdoen. Wat ik daarom mis zijn verwijzingen naar en bespreking van serieuze literatuur over diverse onderwerpen.

1 opmerking:

archiefpaul zei

Een Nationaal Archief een verouderde instelling. Hoe durf je zo iets te zeggen!!

Kruijssen hou nu eens je grote mond!!