Translate

zondag 20 februari 2011

Ding 13 Wiki's

De Wiki over archiefterminologie vind ik erg nuttig. Steeds komen er nieuwe begrippen en termen bij in dit vak. Met deze wiki heeft men een actueel overzicht.
Als Tilburger heb ik natuurlijk ook "Geboren in 1809" bekeken. Tilburg is een van de weinige steden die een echte heilige heeft, Peerke Donders, die dus ook in 1809 was geboren zo blijkt. Over het algemeen zijn ook de overige Tilburgers goeie mensen.
Op deze site staat waarschijnlijk familie van mij in de vorm van Adriana Kruijssen. Mijn opa heette Adrianus (Janus)en ikzelf heb Adrianus als tweede doopnaam, dat kan geen toeval zijn.
Verder heb ik de Wiki van Sint Anna ter Muiden bekeken en die van Society of American Archivists (SAA) in San Francisco.
Zoals ik al eerder meldde zou het goed zijn als met name juist oudere archiefbezoekers gestimuleerd zouden worden om wiki's te bezoeken, omdat zij vaak veel weten over een stad dan wel streek.
Misschien zou je kunnen denken aan een nationaal en centraal gestructureerde serie wiki's met betrekking tot een aantal streken, dorpen, steden en daarvoor geschikte en omlijnde onderwerpen, waarmee men als het ware de in de bevolking levende kennis kan aftappen. Uiteraard kan er dan onzin veel uitkomen maar bedenk wel dat je ook veel schriftelijke bronnen critisch moet bekijken.
Centraal gestructureerd, vergeet niet dat veel mensen die al lang verhuisd zijn nog dingen uit hun jeugd weten.

Geen opmerkingen: