Stel je zit in
een draaimolen. Je kunt je dan inbeelden dat de draaimolen draait en de wereld
stilstaat. Dit geldt
in feite voor alle draaien.
Stel dat je je bijvoorbeeld op de maan bevindt. Ook dan kun je je verbeelden dat de aarde rond de maan draait. Probeer maar!
Stel dat je je bijvoorbeeld op de maan bevindt. Ook dan kun je je verbeelden dat de aarde rond de maan draait. Probeer maar!
Er is geen universele scheidsrechter die zich tegen deze verbeelding verzet, niemand kan zeggen dat het niet waar is.
Hetzelfde
geldt voor de aarde en de zon.
Meestal
laten we de het kleine bolletje rond de grote draaien, maar het is ook mogelijk
je voor te stellen dat de grote bol rond het kleine bolletje draait. De zon
trekt zich met zijn zwaartekracht naar de aarde toe, zo kun je het ook
bekijken.
Eeuwenlang hebben we de zon rond de aarde laten draaien, onder meer met behulp van de inquisitie.
Eeuwenlang hebben we de zon rond de aarde laten draaien, onder meer met behulp van de inquisitie.
Het is niet
zozeer dat we ontdekt hebben dat de aarde rond de zon draait, maar we hebben hem
(voor onszelf) rond de zon laten draaien, waardoor ons perspectief op alles compleet
veranderde. Maar in feite draaien hemellichamen om elkaar heen.
De Spaanse inquisitie
In de vorige blogs hebben we de boel omgedraaid door te stellen dat de genen en de elektrische structuren er niet zijn voor de koolstofstructuren, waar het leven uit gemaakt is, maar andersom. De koolstofstructuren zijn werktuigen van de genen en elektrische structuren. Vergelijk het met een soort vuur dat het bos gebruikt om te branden.
Overigens vindt er als we over werktuigen en instrumenten (tools) praten in het dagelijks taalgebruik ook een vreemde omkering plaats. We zeggen “de hamer slaat”, “het mes snijdt niet meer omdat het bot is”, “de schaar knipt”, de “klok meet de tijd”.
In werkelijkheid
echter slaan wij met een hamer, snijden wij niet meer omdat we het mes te bot
vinden, knippen wij met een schaar en meten wij de tijd met behulp van een klok.
De
wapenlobby in Amerika heeft hier een variant op gevonden. Wapens doden niet
maar mensen doen dat. Omdat wapens echter het doden aanzienlijk vergemakkelijkt,
vind ik dat ze absoluut zoveel mogelijk uitgebannen moeten worden.
Dat een hamer niet slaat en een schaar niet knipt begrijpen we nog wel.
Hoe
ingewikkelder het apparaat hoe moeilijker het onderscheid tussen
instrument en gebruiker. Bij een klok wordt het al moeilijker en met computers
is het echt moeilijk.
Computers denken,
zien, tellen, berekenen en herkennen dat het een lieve lust is.
Het is
echter niet zo dat de computer denkt en rekent. Wij denken en berekenen en
herkennen met behulp van een computer. Het zijn gewoon werktuigen net als
hamers.
Als wij
denken dat kunstmatig bewustzijn mogelijk is, verwarren we instrument en
gebruiker dan niet? Ik weet het niet, hierover later wellicht meer.
Nog moeilijker wordt het met taal. Taal is ook een instrument net als een hamer of zaag. Aanvankelijk bedoeld om aan te geven waar voedsel is. Onze stembanden zijn instrumenten. Taal dient ervoor om onze gedachten te verwoorden. Of denkt de taal toch in ons? Wordt ons bewustzijn door taal mogelijk gemaakt of is het ons bewustzijn dat de taal mogelijk maakt?
Ons
onderbewuste is misschien niet talig, maar dat is dan ook geen bewustzijn.
Ik denk dat
er eerst bewustzijn is en dan taal. Hierover later meer.
Onze stembanden zijn dus een instrument, daar kunnen we nog inkomen.
Lichaamsdelen
zijn in sommige opzichten ook instrumenten, onze handen om te grijpen onze
voeten om te lopen.
Pas echt
moeilijk wordt het met betrekking tot onze hersenen.
Met betrekking
tot onze hersenen geldt, “zijn we onze hersenen of gebruiken we ze alleen”.
Anders gezegd, waar houdt het werktuig op en begint de gebruiker? Houdt het werktuig wel op ten behoeve van een gebruiker?
Met de hamer
is het makkelijk, de gebruiker begint bij onze hand.
Bij de
computer is het ook nog te doen, de gebruiker begint bij onze biologische
hersenen die de computer aanvankelijk zijn opdrachten heeft gegeven. Maar
dan? Waar houden onze hersenen als instrument op en beginnen wij? Deze vraag
lijkt moeilijker dan hij is. Als je de vraag “waar eindigt de kaars en begint
de vlam” kunt beantwoorden kun je deze vraag ook beantwoorden.
Het resultaat van de hersenen is tegelijkertijd de gebruiker. Voor de hersenen geldt dus, het product van het werktuig is tegelijk de gebruiker ervan. Een werktuig dat door zijn eigen product gebruikt wordt, een vicieuze cirkel. Zouden we een computer kunnen maken die zowel werktuig als gebruiker van zichzelf is?
Het resultaat van de hersenen is tegelijkertijd de gebruiker. Voor de hersenen geldt dus, het product van het werktuig is tegelijk de gebruiker ervan. Een werktuig dat door zijn eigen product gebruikt wordt, een vicieuze cirkel. Zouden we een computer kunnen maken die zowel werktuig als gebruiker van zichzelf is?
En wat voor hersenen geldt, geldt dat ook niet voor taal. Taal zou bewustzijn voortbrengen en bewustzijn gebruikt taal.
Elektro magnetisme reageert met koolstof om het leven via evolutie vorm te geven aldus een manier van de zaken bekijken.
We weten nog te weinig om vergaande conclusies over leven te trekken.
Walvishaai, een vis
Potvis
In de zee zien we dat twee dieren met totaal verschillende achtergrond in hetzelfde milieu op elkaar gaan lijken. Een walvis lijkt op een vis en er zijn ook visgelijkende reptielen geweest.
Vaak zie je dat evolutie dezelfde oplossingen in dezelfde omstandigheden zoekt.
Zou het een inherente eigenschap van leven zijn om uiteindelijk bewustzijn te genereren.
Of, breder geformuleerd, is het een inherente eigenschap van materie en krachten om bewustzijn voort te brengen?
Daarvoor zouden we leven op meerdere planeten (zo dit bestaat, hoogstwaarschijnlijk wel) moeten kunnen bestuderen, om te kijken of het elektromagnetisme gekoppeld aan koolstof misschien wel standaard bewustzijn genereert. Net als de zee standaard een visvormig wezen voortbrengt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten