We zijn dus uiteindelijk
tijdbelevers.
Tijdsbesef zonder
gedachten en gebeurtenissen is de basis.
Niemand weet
nog wat tijd is.
Een
dimensie, maar je kunt net zo goed een krop sla zeggen, je hebt het probleem
dan alleen maar verschoven.
Er is wel
iets dat je over tijd kunt zeggen. Tijd is het medium van gebeurtenissen. Ruimte
is het medium voor vormen.
Vader tijd, belichaming van de tijd
Gebeurtenissen verschijnen in tijd.
In de tijd
die die wij beleven verschijnen gebeurtenissen in de vorm van waarnemingen,
gedachten en handelingen. Vormen in de ruimte bewerken we, we proberen ze een
doel te geven, we zijn “handig”.
We maken
vuistbijlen, auto’s, gebouwen, stoelen, muziekinstrumenten etc.
Zelfs heggen
Net als
vormen proberen we ook gebeurtenissen vorm en samenhang te geven, dat doen we
door verhalen. We streven ernaar aan gebeurtenissen net als aan objecten zin te
geven.
We gieten gebeurtenissen
in de “vorm” van een verhaal. Verhalen zijn vormen in de tijd.
Een
muziekstuk is bijvoorbeeld ook een verhaal in de vorm van klanken.
De klanken
zijn de gebeurtenissen, het muziekstuk het verhaal met de klanken.
We streven naar samenhang
Alle
gebeurtenissen binnen een bepaalde tijdsbelevingsbesef, waar dus niemand anders
rechtstreeks bij kan (alleen indirect via taal), proberen we ook samen te
vatten, ook een verhaal, een samenhang te geven, aldus ontstaat de
persoonlijkheid het ik, de geest.
De gebeurtenissen
van het lichaam dat wij waarnemen, we eten, drinken, zijn misselijk, hebben
hoofdpijn, zijn verslaafd, hebben seks, voelen ons goed etc. etc. horen
daarbij, evenals onze gedachten, waarnemingen van de buitenwereld, herinneringen
en onze handelingen. Dit geheel wordt door de tijd heen bijeengehouden door het
geheugen. Het (soms falende) geheugen bindt een serie gebeurtenissen die verspreid in de tijd plaatsvinden aaneen.
We beleven ons lichaam
Aldus is de “ik
persoonlijkheid”, de menselijke geest, in essentie een gebeuren in de tijd, een
verhaal en geen vorm of object. De mens/dier is een gebeuren.
De vorm van
die ik persoonlijkheid in de ruimte is het lichaam, wij belichamen onszelf in
de ruimte.
In onze
maatschappij lijden we aan “gebeurenblindheid”, we zien alleen nog maar
objecten.
We zoeken
het “onze geest” op plaatsen waar we het nooit zullen vinden, in de ruimte als vorm,
als object.
Een spook
De marketing
leert ons product-denken, we gaan onszelf als een te poneren object, product
zien. We zoeken de “ik” persoonlijkheid als een soort spook tussen de hersencellen
en als we het spook niet vinden zeggen we (in de zienswijze van de mens als
vorm) dat het niet bestaat.
De
menselijke geest is echter geen bovennatuurlijk spook maar bestaat als
gebeuren, als verhaal van het gebeuren binnen een omsloten tijdsbesef.
Hetzelfde
geldt voor godsdienst. De god/de goden bestaat niet als rondwarend spook.
We willen
bepaalde dingen belichaamd zien, gebeurens een tastbare en ruimtelijke dimensie
geven. Leiders belichamen bepaalde gebeurens, bepaalde denkbeelden. Een koning
belichaamd de staat, vandaar dat hij over zichzelf als wij spreekt.
Op dezelfde tijd ontstaan ook de goden. De belichaming van de liefde is bijvoorbeeld Venus, van
wijsheid Athene, en van ongebreidelde natuurkrachten (zee en aardbevingen) Poseidon.
Athene
De
Egyptenaren en Chinezen zagen hun farao/keizer niet toevallig als goddelijk. De
farao was de zoon van Horus, later Ra de Chinese keizer had een goddelijke
status als zoon des hemels, de koningen in Europa bezaten het goddelijk recht der
koningen. De staat, een gebeuren in de geschiedenis werd belichaamd en vergoddelijkt.
Alles wat
als gebeuren de individuele mens overstijgt en wat ons overkomt, waar we geen
macht over hebben wordt dus in verhalen/belichamingen gegoten, de god/goden/heiligen,
aldus wordt er samenhang en zin aan gegeven.
Als object
bestaan ze niet, als gebeuren weldegelijk, de meeste erediensten symboliseren
ook een gebeuren.
De Goden
worden door middel van een bepaald gebeuren, door riten, eerder nog dan door beelden
opgeroepen/gerepresenteerd, bijvoorbeeld doop, dansen, communie, inwijding etc. gebeurens waarvan
wij de symboliek meestal al lang vergeten zijn, althans niet meer aan kunnen voelen.
Tempel van Ramses II bij Abu Simbel
Als gebeuren
bestaat God dus weldegelijk als je wilt, net als de menselijke geest, als je
wilt. Je “geest” als belichaming van alle gebeurtenissen in je eigen, voor
anderen ontoegankelijk, tijdsbesef, God als belichaming van de onbekende zin en
samenhang van de wereld. Maar Geest en God zijn bedachte begrippen, ze bestaan
niet buiten de menselijke “geest”. Je kunt er ook voor kiezen jezelf en de
wereld als een onsamenhangende serie gebeurtenissen te zien. Als je jezelf niet ziet als een zinvol samenhangend
geheel van gebeurtenissen zul je de wereld ook als absurd beschouwen en
andersom, in een wereld vol zinloze onsamenhangende gebeurtenissen kan ook geen
samenhangend “ik” zijn omdat het deel van die wereld uitmaakt. Wat betreft
menselijke geest en god zijn bestaan/niet bestaan niet altijd zinvolle
begrippen, het is eerder een “laten” gebeuren of een liever niet laten gebeuren
omdat het naief is overal doel en samenhang in te zien waar deze niet is. Als
object, als spook, bestaat er noch een menselijke geest noch goden, hoe lang je
ook zoekt.
Sainte Chapelle Parijs
Object en verhaal
We hebben dus
de neiging om gebeuren in de tijd “vorm” te geven in de vorm van verhalen.
Dingen in de
tijd willen we als het ware ook ruimtelijk uitgedrukt zien maar ook andersom.
We geven objecten ook een anekdotische, verhalende
lading. Een schilderij vertelt vaak een verhaal, evenals bijvoorbeeld iconen, een
foto of bepaalde objecten, een kruis, halve maan, davidster amuletten etc..
Maar ook museumstukken en gebouwen.
Taj Mahal, een gedicht in steen
Omdat we gebeurenblind
zijn behandelen we mensen als objecten, we halen als het ware de mens uit zijn context. We geven ze geen kans, als ze “boventallig”zijn
ontslaan we ze en in de zorg zijn het zorgeenheden. Als ze psychische problemen
hebben stoppen we er vooral pillen in soms overigens terecht, maar we proberen
als het ware vooral het object te verbouwen. Voor de mens als gebeuren en hoe
de psychisch zieke mens tegen het gebeuren aankijkt hebben we geen oog (en
tijd) meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten