Er gebeuren dingen
die wij niet kunnen begrijpen, ons althans niet voor kunnen stellen. Onze
wiskunde sneuvelt en er ontstaan een singulariteiten, punten waarin materie tot oneindige
dichtheid is samengeperst en waarin ruimte oneindig gekromd is. Tijd en ruimte worden blijkbaar
ingekrompen uitgebreid, stilgezet en oneindig gekromd, als alle vormen en
gebeurtenissen. Kant had daar nog geen besef van (hoewel wel een vaag
vermoeden).
Nu wat aardser.
Nu wat aardser.
Door de
miljoenen gebeurtenissen die wij beleven als tijdbelevers, waaronder ook
gedachten, ontwikkelen we een denkraam. Gebeurtenissen gecombineerd met
gedachten (gedachten zijn ook gebeurtenissen) genereren denkramen. De term
denkraam is uitgevonden door Maarten Toonder (zie Wikipedia), min of meer
analoog aan het Engelse frame of mind. Iedereen heeft een denkraam, gevuld met verhalen en een perceptie van zichzelf.
Ook dieren hebben een denkraam. Een hond heeft een denkraam waarin geuren een belangrijke rol spelen, een walvis, een olifant elk organisme heeft een eigen denkraam, het zijn van een walvis, olifant mens etc. is ook een gebeurtenis.
Ook dieren hebben een denkraam. Een hond heeft een denkraam waarin geuren een belangrijke rol spelen, een walvis, een olifant elk organisme heeft een eigen denkraam, het zijn van een walvis, olifant mens etc. is ook een gebeurtenis.
Onderling
verschillen de denkramen van alle mensen. We hebben verschillende hobby’s,
belangstellingen, muziekvoorkeuren, politieke meningen etc. Als we iemand
anders ontmoeten, ontmoeten in feite twee denkramen en daarbinnen twee series verhalen
elkaar.
Zoal we in
de vorige blog gezien hebben sprak Gadamer, een Duitse filosoof die in 2002 op
102 jarige leeftijd is gestorven, over de werkingsgeschiedenis van de tijd, van
horizonversmelting tussen geïnterpreteerde en interpreet bij het verstaan van
bijvoorbeeld teksten.
Bij
interpretatie ontstaat steeds iets nieuws, verstaan is op de toekomst gericht.
Zowel de betekenis van het geïnterpreteerde als de interpreet veranderen bij
interpretatie.
Steeds is echter
maar een deel van de waarheid bereikbaar, een complete integratie tussen
geïnterpreteerde (tekst) en interpreet is niet bereikbaar. Beide hebben een
eigen denkhorizon, denkraam dus. Bij Gadamer gaat het bij overleveringen uit
het verleden.
Maar
hetzelfde kun je zeggen voor bijvoorbeeld mensen die nog in het stenen tijdperk
leven en moderne mensen die elkaar interpreteren in dezelfde tijd.
Hetzelfde
geldt als mensen dieren proberen te “interpreteren” en andersom (overigens
heeft Gadamer het daar niet over).
Steeds vindt er een horizonversmelting dan wel een versmelting van denkramen plaats, een complete integratie van denkramen is onmogelijk. Wij kunnen niet rechtstreeks in elkaars hoofden “lezen” met dezelfde gedachten (Gadamar spreekt overigens niet over denkramen, dat is eigen interpretatie).
Steeds vindt er een horizonversmelting dan wel een versmelting van denkramen plaats, een complete integratie van denkramen is onmogelijk. Wij kunnen niet rechtstreeks in elkaars hoofden “lezen” met dezelfde gedachten (Gadamar spreekt overigens niet over denkramen, dat is eigen interpretatie).
Als mensen
elkaar ontmoeten ontstaat er dus altijd een gedeeltelijke denkraamversmelting
en iets nieuws, beide veranderen (ook als ze besluiten dat ze niets met elkaar
te maken willen hebben).
Mensen, of
zo gewenst breder geformuleerd, levende wezens, interpreteren elkaar
voortdurend. Bijvoorbeeld roofdieren interpreteren prooidieren en voor beiden
veranderd er wat.
De menselijke samenleving en cultuur is een versmelting van miljarden denkramen ook tussen denkramen die wat betreft tijd van elkaar gescheiden zijn, zodat steeds iets nieuws ontstaat.
De menselijke samenleving en cultuur is een versmelting van miljarden denkramen ook tussen denkramen die wat betreft tijd van elkaar gescheiden zijn, zodat steeds iets nieuws ontstaat.
Hoe meer
mensen er bij elkaar zijn, hoe meer ze communiceren, hoe meer denkramen
versmelten tot iets nieuws, hoe sneller culturele ontwikkelingen gaan.
Maskers van Emil Nolde invloed "primitieve" kunst op het expressionisme.
Religie is
een verhaal, maar ook wetenschap.
Verder zou
je kunnen noemen carrière, verhalen van wraak en vergelding, vergeving en
medelijden, kunst, muziek en beroep, gezondheid en ziekte, gezinsleven, seks, huwelijk,
je hebt politieke verhalen, sport, huisvesting, vervoer, filosofische verhalen als
boeddhisme, existentialism en stoïcisme, en niet in de laatste plaats heb je fantasieverhalen
sprookjes, romans die de kijk op het leven beïnvloeden. Al die verhalen zijn in
meerdere denkramen ontstaan en leiden in elk denkraam een eigen leven. Sommige verhalen
sluiten andere verhalen uit. Bekende voorbeelden daarvan zijn extreme vormen
van godsdienst, fascisme en communisme. Verhalen voortkomend uit gedachten/gebeurtenissencomplexen
overgenomen of “bedacht”door een groep mensen bedoeld om mensen te beheersen.
Gedachtencomplexen verstrengeld met een heerszuchtige bureaucratie dan wel
aristocratie.
Daarnaast heb je verhalen die mensen angst aanjagen, bijvoorbeeld oorlog of criminaliteit.
Een verslaving is meestal verbonden met een verhalencomplex over zichzelf en de stof dan wel activiteit waaraan men verslaafd is.
Daarnaast heb je verhalen die mensen angst aanjagen, bijvoorbeeld oorlog of criminaliteit.
Een verslaving is meestal verbonden met een verhalencomplex over zichzelf en de stof dan wel activiteit waaraan men verslaafd is.
Verder zijn
er veel troostende dan wel humoristische verhalen. Ook aan muziek is een
verhaal verbonden, persoonlijke verhalen maar ook gedeelde, denk aan opera’s
en musicals, popmuziek, waarbij muziek een verhaal meekrijgt, eventueel verbonden met het verhaal
van de muzikant.
Sommigen
denken met hun verhaal alles te kunnen verklaren, zoals we eerder zagen, en verketteren andere verhalen,
bijvoorbeeld extreme aanhangers van religies, maar ook enkele wetenschappers. Er
is volgens hen maar één verhaal van belang, andere visies of benaderingswijzen staan naast de werkelijkheid. Men kan in deze
gevallen van een klein denkraam spreken.
Romans doen iets met al die verhalen, smeden deze verhalen om tot een zinvolle eenheid, ontstaan in het denkraam van een persoon. Ze kunnen het denkraam van anderen verruimen met hun visie op de werkelijkheid.
Caravaggio gebruikt clair-obscure waardoor licht/donkercontrasten sterker wordt uitgebeeld als ze in werkelijkheid vaak zijn.
Verhalen
belichten de wereld van een bepaalde kant, de werkelijkheid heeft echter veel kanten. Geen enkel verhaal belicht de hele werkelijkheid, we hebben niet het
perceptievermogen van de natuur meegekregen om deze helemaal te bevatten. De
vraag is of er uberhaupt één werkelijkheid bestaat.
De wijste
mens, denk ik, is degene die in staat is de werkelijkheid aan de hand van
meerdere verhalen te beschouwen. Meerdere verhalen die ieder van een andere
kant de werkelijkheid belichten. Kennen, interpreteren en relativeren zijn
daarbij de sleutelwoorden. Je hebt hoopvolle verhalen, maar ook heel cynische,
beide verhalen bergen een waarheid in zich, de kunst is vaak om dat te
erkennen.
Je hebt
verhalen die mensen zichzelf vertellen naar aanleiding van nare gebeurtenissen
in hun leven. Bijvoorbeeld echtscheiding, ziekte of mislukking. Die verhalen
kunnen somber, berustend of cynisch zijn, maar ook hoopvol. Geen van deze
verhalen dekt de hele gebeurtenis, alleen aspecten daarvan. De gebeurtenis in
zijn geheel is niet in één verhaal te vatten, dat geldt voor positieve
gebeurtenissen. Van belang
is het om een ruim denkraam te ontwikkelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten